PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Ocena z wychowania fizycznego na koniec semestru i na koniec roku szkolnego jest wypadkową następujących składowych:
1. Sprawność
2. Aktywność (zaangażowanie)
3. Frekwencja (systematyczność)
Funkcje poszczególnych elementów składowych:
1.Sprawność - wdrażenie do samouprawnienia i samodoskonalenia, dbałość o zdrowie i kondycję fizyczną.
2.Aktywność - wdrażenie do podejmowania maksymalnego wysiłku, zaangażowania, inicjatywy i samodzielności, samokontroli i samooceny.
3.Frekwencja - wdrażenie do systematycznego uczestnictwa w zajęciach w aspekcie wychowawczym i zdrowotnym.
Sprawność
Ocena sprawności jest wypadkową ocen poszczególnych cech motorycznych związanych z uprawianymi dyscyplinami sportowymi. Do tych dyscyplin zaliczamy:
1. lekką atletykę (szybkość, wytrzymałość szybkościowa, wytrzymałość, siła, skoczność)
2. gry zespołowe (koordynacja ruchowa)
3. gimnastykę (zwinność, gibkość)
Ad. 1.
W przypadku lekkiej atletyki przedstawia się to następująco. Uczeń wykonuje wybrane próby sprawnościowe:
- biegowe (szybkość, wytrzymałość)
- rzutowe (siła)
- skocznościowe
Za wykonanie każdej próby uczeń zostaje oceniony według schematu:
- gdy uczeń przystępuje do próby sprawnościowej po raz pierwszy oceniony jest według tabel statystycznych
- gdy uczeń przystępował do próby w poprzednich semestrach: (wynik bieżący porównuje się z najlepszym uzyskanym wynikiem).
> ocena bardzo dobra - w przypadku poprawy wyniku
> ocena dobra - w przypadku uzyskania wyniku na tym samym poziomie
> ocena dostateczna - w przypadku pogorszenia wyniku
Ad. 2.
W zakres tej dyscypliny wchodzi koszykówka, siatkówka, piłka ręczna oraz piłka nożna. Uczeń w zależności od warunków bazowych wykonuje próby
w zakresie poszczególnych gier (dwie lub trzy do wyboru). Uczniowie tej samej grupy wykonują takie same próby.
W przypadku kilku prób ocena końcowa jest wypadkową ocen z poszczególnych gier.
Ad. 3.
Próby sprawnościowe w zakresie gimnastyki obejmują takie elementy jak:
- ćwiczenia zwinnościowe
- ćwiczenia gipkościowe
- ćwiczenia siłowe
- skoki gimnastyczne
- ćwiczenia równoważne
- ćwiczenia na drążku
Ocena końcowa z gimnastyki jest wypadkową ocen poszczególnych wybranych elementów wykonywanych przez grupę ćwiczebną.
FORMY KONTROLI I OCENY
1.
Kontrola i ocena bieżąca - podstawą oceny ucznia winna być systematyczna i konsekwentna kontrola jego pracy, która posiada
określone wartości wychowawcze. Należy w niej podkreślać postęp w rozwoju sprawności fizycznej i mobilizować do rzetelnej pracy. Ocena
ta dotyczy osiągnięć ucznia na poszczególnych jednostkach lekcyjnych.
2.
Ocena okresowa - ocena ta obejmuje zakres materiału przewidzianego do realizacji w pierwszym okresie roku szkolnego.
3.
Ocena roczna - obejmuje całość materiału przewidzianego do realizacji w roku szkolnym.
Wytyczne do oceny ucznia z wychowania fizycznego:
- poziomu i postępu w zakresie sprawności motorycznej
- poziomu i postępu w zakresie umiejętności ruchowych (postęp w poprawności wykonywanych ćwiczeń i zadań ruchowych)
- systematyczny udział w nadobowiązkowych formach kultury fizycznej: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, SKS, inne pozaszkolne zajęcia
sportowo-rekreacyjne
- pomoc w organizacji zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w zakresie kultury fizycznej, szkolnych igrzysk sportowych
- kontrola i ocena sprawności motorycznej uczniów z istotnymi odchyleniami w rozwoju fizycznym, powinna być dokonywana jednocześnie ze
wszystkimi uczniami przy pomocy tych samych zadań, lecz z dostosowaniem wymogów do możliwości indywidualnych tych uczniów
- ocenie podlega postawa ucznia, stosunek do przedmiotu, nawyki higieniczno-zdrowotne (wygląd zewnętrzny, higiena osobista)
- znajomość prawidłowej terminologii sportowej i przepisów sportowych w zakresie dyscyplin uprawianych w szkole
- sukcesy w zawodach sportowych, reprezentowanie szkoły.